הטיקי טקה של טיקטיק: במקום אנשים משנעים ארגזי ציוד רפואי

מטוס ישראייר מוביל ארגזים במקום אנשים

הטיקי טקה של טיקטיק: במקום אנשים משנעים ארגזי ציוד רפואי

חברת התיירות טיקטיק היא הסנונית הראשונה של חברת תיירות שמבינה שעידן הקורונה הוא משבר, אבל גם הזדמנות, ומוכיחה שחברות שלא יעברו תהליך של התפתחות ושינוי תפיסה יהפכו גם הם לקורבנות הקורונה

חברת התיירות טיקטיק הוקמה ב-2009 במטרה לעזור למעריצים ואוהדים להגיע להופעות ואירועי ספורט. המטרה הייתה ליצור חבילה מלאה ללקוח הכולל מלון, טיסה וכרטיסים ובאירועים גדולים כמו המונדיאל, או הופעה של ביונסה, היו חוכרים מטוסים שלמים ללקוחות. ואז הגיעה הקורונה וענף התיירות שנמצא בחזית ספג פגיעה ישירה. בעצם מה-10 למרץ היה ברור שענף התיירות חוסל עד סוף המשבר.
המשבר פגע כמובן בחברות התעופה וביניהן ישראייר כשבחודש מרץ היה קשה להשיג מטוסים / צוותים למטוסים ומצד שני התובלה הימית נפגעה. יבוא סחורות מסין למשל, שלקח 3 שבועות עד חודש עלה פתאום ל-60 יום. בגלל הלחץ לציוד רפואי, חברות תעופה מסחריות התחילו למלא את החלל שנפער בשינוע הימי.

ישראייר וחברות תעופה אזרחיות אחרות פתאום גילו שהן משכירות מטוסים על מנת להביא יותר ציוד רפואי מאשר נוסעים והסבו את המטוסים שלהן ממטוסי נוסעים למטוסי תובלה. עיקר הביקושים הם ייבוא של ציוד רפואי מסין לישראל, כשהמטוסים נוחתים בשדות תעופה מרוחקים אליהם כמעט ולא מגיעים תיירים בימים כתיקונם והמטוסים שבו מלאים בארגזים במקום באנשים. במקביל התחילו לעשות הסבה ממשית של המטוסים כולל הוצאה של מושבים ולהפוך אותם למטוסי תובלה.

מטוס ישראייר אחרי פירוק כיסאות
מטוס ישראייר אחרי פירוק כיסאות

אם זאת, כרגע לא נראה שיקומו ממשבר הקורונה מתחרים לDHL ו-UPS, התובלה הימית עדיין תהיה יותר זולה. אבל תובלה אווירית תתפוס מקום גדול הרבה יותר, כיוון שזמני ההמתנה הולכים ומתארכים. כך שאם אפשר במטוס אחד, שעומד כולו לרשות היבואן ששולט על לוח הזמנים ולא מוצא את עצמו עם חלקי סחורה, ועם גמישות וניהול יעיל יותר של זמני תובלה, גם אם פער המחירים בפועל לא ישתנה כל כך, היעילות החדשה שווה את הפרשי העלויות.

טיקטיק עצמה, שרגילה לשנע אנשים, מהווה סנונית ראשונה של חברת תיירות שמבינה שעדיף לשנע ארגזים מאשר לא לשנע כלום ולהפוך לקורבן של משבר הקורונה. החברה הסבה את אנשי המכירות שלה למדה את הנושא כמה שיותר מהר וכיום פונה ליבואנים גדולים, חברות שילוח, לקוחות עסקיים, ובעצם יחד עם ההסבה של המטוסים, יזמים ויבואנים של מוצרי צריכה הפכו ליבואנים של ציוד רפואי.

אבל לדברי גבריאל מזרחי, מנכ"ל טיקטיק, טוען שענף התיירות יקום על רגליו כיוון שאנשים ירצו חופש. לדבריו, בדומה לתקופה אחרי צוק איתן, אנשים ירצו לפצות את עצמם וירצו לצאת להתאוורר בחו"ל. מבחינת עלויות, חופשה בחו"ל הייתה זולה מחופשה בישראל, כך שהאלטרנטיבה של נופש בחו"ל תחזור להיות אטרקטיבית. מעבר לזה יהיה את גל התיירות של המחוסנים – אלה שהחלימו ויטוסו ברגע שיפתחו את השמים. התיירות השלישית שתתפתח תהיה למדינות מרוחקות שבהם לא פשטה מגיפת הקורונה.

גבריאל מזרחי, מנכ"ל טיקטיק
גבריאל מזרחי, מנכ"ל טיקטיק

"ככל שתחום התיירות ישוב לקדמותו, ובמיוחד התחום שלנו – הופעות, אירועי ספורט ופסטיבלים מעבר לים, אני חושב שישראלים ובכלל אוהדים ומעריצים מכל העולם יסעו לקחת חלק באירועים אלו, מן הסתם תהיינה מגבלות על אירועים כאלה כך שלא יהוו סיכון לנוסעים. ישראלים ואנשים בכלל ירצו לצאת למקומות רחוקים ולחוות חוויות משמעותיות אחרי ההסגר שנכפה עליהם. יכול להיות שנמצא אירועי ספורט עם הושבה עם רווח של כיסא או שניים בין האוהדים, אבל האירועים האלה יתקיימו כי כדורגל, אולימפיאדה והופעות הן סוג של דת, עדיין להערכתנו יהיו ביקושים רבים, גם אם כמות הקהל הנוכח תצטמצם."

דילוג לתוכן